Automobiļu rūpniecības atgūšanās laiks
Pirmo reizi kopš pandēmijas sākuma 2023. gadā pasaulē tiks pārdots vairāk automašīnu nekā iepriekšējā gadā. Tomēr Vācijas rūpniecība vēl nav pietiekami pārstāvēta augošajos tirgos un tāpēc nav pārāk optimistiska.
Paredzams, ka šogad visā pasaulē tiks pārdoti 74 miljoni vieglo automašīnu. Tas būtu par 3,1% vairāk nekā 2022.gadā un tādējādi pirmais pārdošanas apjoma pieaugums kopš 2019. gada. "Izaugsme atgriežas ļoti lēnām," sacīja Duisburgas-Esenes Universitātes Automobiļu pētniecības centra (Center Automotive Research (CAR)) vadītājs Ferdinands Dudenhēfers. 2024. gadā tam vajadzētu pieaugt pat par aptuveni 4%.
Inflācijas un augsto degvielas cenu ietekme
Augstā inflācija ne tikai sadārdzinājusi automašīnu ražošanu, bet arī atstājusi ietekmi uz klientu maciņiem. Luksusa preces, piemēram, jaunas automašīnas, mēdz iegādāties retāk grūtos ekonomiskajos laikos, kad pieaug tēriņi pirmās nepieciešamības precēm, piemēram, pārtikas precēm un dabasgāzei. Turklāt vismaz Vācijā, pēc ADAC datiem, 2022. gadā degvielas cenas bija augstākas nekā jebkad agrāk – skaidrs arguments pret jaunu auto.
Novembrī jaunu reģistrāciju skaits Eiropā un ASV atkal strauji pieauga un pat pārsniedza to pašu mēnesi iepriekšējā gadā. Piepildītie gāzes rezervuāri mazina bažas par deficītu ziemā, un ASV inflācijas līmenis nedaudz samazinājās, savukārt Vācijā tas, šķiet, ir vismaz sasniedzis augstāko punktu.
Visi ceļi ved uz Ķīnu
Pārdošanas krīze skārusi ne katru ražotāju. Toyota spēja nostabilizēt pārdošanas apjoma, un Tesla pat piredzīvoja izrāvienu elektromobiļu jomā. Uzstādot jaunu rekordu, Elona Maska uzņēmums 2022. gadā pārdeva aptuveni 1,3 miljonus elektromobiļu.
Tomēr uzņēmuma akciju cena to neatspoguļo, jo 2022. gadā uzņēmuma akciju vērtība kritās par 69%, īpaši kopš septembra beigām vien samazinoties par 60%. Galvenais iemesls tam ir pats Elons Masks, kurš arvien vairāk ir aizņemts ar Twitter un vairākkārt ir pārdevis Tesla akcijas. Tādēļ, neskatoties uz paziņojumiem par pretējo, investori pašlaik netic, ka viņš varētu tikpat efektīvi vadīt uzņēmumu 2023. gadā.
Tomēr pamati turpmākai Tesla izaugsmei ir izveidoti. Šobrīd ražotājs Ķīnā pārdod aptuveni pusi no saviem elektriskajiem automobiļiem. Saskaņā ar CAR prognozi, miljardieru impērija Ķīna un līdzīga izmēra kaimiņvalsts Indija būs divi lielākie izaugsmes tirgi 2023. gadā. Arī Toyota par saviem pārdošanas rādītājiem 2022. gadā var pateikties galvenokārt Ķīnas tirgum.
Eiropas autoražotājiem Ķīnā neklājas viegli
Kaut arī Ķīnas tirgus apjoms pieaug, Eiropas ražotāji milzīgajā valstī pārdod arvien mazāk. Saskaņā ar CAR vērtējumiem, no 2022.gada janvāra līdz septembrim Volkswagen tirgus daļa Ķīnā sarukusi no 17,5 līdz 14,1%, BMW tas samazinājās no 4,6 līdz 3,5%, savukārt, Mercedes-Benz - no 4,1 līdz 3,4%. CAR boss Dudenhofers uzskata, ka galvenais iemesls ir vācu autoražotāju neatbilstība Ķīnas klientu gaumei attiecībā uz elektromobiļiem un borta elektroniku. VW, BMW un Mercedes-Benz plāno to kompensēt ar lielākiem ieguldījumiem turpmākajos gados.
Ķīna arvien vairāk attīstās par tīri elektrisko automašīnu tirgu. Apmēram puse no visiem jaunajiem šogad reģistrētajiem automobiļiem bija tikai elektriski vai hibrīdi, un šeit tiek pārdoti aptuveni 60 %no visiem elektriskajiem automobiļiem visā pasaulē. Turklāt Ķīna arī lepojas ar 90% no visām investīcijām pētniecībai un attīstībai šajā jomā.
Kas notiek Latvijā?
Arī Latvijā autonozare vēl nav atkopusies no pandēmijas, bet šobrīd tirgū vērojams gan jaunu, gan lietotu automašīnu trūkums. Pēc Auto asociācijas datiem, pieprasītāko modeļu lietoto mašīnu cenas augušas par 35–40%. Ne tik strauji, bet dārgākas kļūst arī jaunas automašīnas. 2022. gada nogalē veiktā līzinga kompānijas "Citadele Leasing" aptauja liecina, ka cenu kāpuma un inflācijas dēļ iedzīvotāji gatavojas samazināt transporta izmaksas uz mazo remontu, ziemas riepu komplekta un KASKO apdrošināšanas rēķina. Jau 2022.gada augusta beigās Auto asociācija norādīja, ka pieaug atņemto lietoto auto skaits, kas iegādāti, izmantojot tā dēvētos ātros kredītus. Tas liecina, ka iedzīvotāju rocība samazinās.
Auto asociācijas prezidents Andris Kulbergs vērtē, ka auto nozarē šobrīd pieprasījums pārsniedz piedāvājumu un to ietekmē gan karš Ukrainā, gan problēmas ar auto piegādēm: "Tas ir saistīts ar ģeopolitisko situāciju, loģistika ir pārrauta, arī mikroshēmu piegādes joprojām nav atrisinātas. Mēs to paši arī redzam tālāk ar izejmateriāliem, kas ir radījuši milzu spiedienu uz cenām. Tāpēc, ja cilvēki nevar dabūt jaunu mašīnu, viņi tad meklē mazlietotu vai lietotu automašīnu, un tas ir atkal radījis nākošo vilni, kurā diezgan ievērojami kāpušas cenas, jo šīs mašīnas Latvijā nav pieejamas un arī Eiropā nav pieejamas," skaidro Kulbergs.
Ilgtermiņa noma - koplietošanas auto bez problēmām
Milzīgs pieprasījums pēc lietotām automašīnām radies Ukrainā līdz ar Krievijas iebrukumu, jo ukraiņiem vajag pārvietoties un viņi meklē tuvākajos tirgos lētus transportlīdzekļus. Aptuveni 150 000 mašīnas no Baltijas un Polijas tirgus ir aizplūdušas uz Ukrainu. Tas viss radījis milzu spiedienu uz cenām, tāpēc pēdējos mēnešos Latvijas lietoto automašīnu tirgū redzams ievērojams kritums.
Šobrīd katra piektā jaunā Latvijā reģistrētā automašīna, nonāk kādā no auto nomas uzņēmumiem, un tas liecina, ka pieprasījums pēc auto nomas tikai pieaug. Lai izvairītos no problēmām, kas ir šobrīd gan ar automašīnu piegādēm, gan ar augošajām cenām un izmaksām, aktuāla kļūst ilgtermiņa auto noma, jeb auto abonēšanas pakalpojums, kurā iekļautas visas izmaksas par riepām, regulāro apkopi, apdrošināšanu utt. Šādā gadījumā auto lietošanu bez jebkādām soda sankcijām var pārtraukt, ja situācija dzīvē vai apkārtējā pasaulē mainās.